Gua Kelam

Baru hari ni sempat amik peluang nak tinjau apa benda yg ada kat Perlis ni…yg mmg glemer Gua Kelam lah..not bad lah tempat dia..sungai bersih, view cantik..kuciwa jugak sbb tak blh masuk Gua Kelam tu..sbb eletrik takde sbb banjir baru2 ni..saya pulak tak tau ada sungai kat situ..tak bawak pulak baju budak2 utk mandi manda..xpe lah sib baik dekat..next week kalau takde aral janji ngan diorg nak bawak pi sana lagi..

Ni baru boleh nak upload gmbr sbb komputer n barang2 lain baru smpi dr Jepun…internet pulak..terpaksa guna broadband dulu sementara tunggu TM pasang streamyx..xlarat dah nak tunggu..huh

So ni gmbr terbaru family kami..masih sama spt dulu 🙂

Advertisements

Telatah Umar

ummi: umar besar nanti nak jadi apa?
umar: nak jadi gemok!
ummi: erkkk…

**************************************

tokma: Umar Mishary bin apa?
Umar: Bentou!! 😀

**************************************

Tokma: Umar, hari ni berapa hari bulan?
Umar terus pi intai kat luar tingkap..dan dgn iyo oo nya menjawab “Bulan takde!!”

😀

Umar oh umar….ummi & walid sayang umar ..dan adik falah juga=)

Kiddos @ Mito / Solat Jumaat

Salam Jumaat pada semua..

Saya mulakan dgn hadith ttg solat Jumaat ye =)

“Sesiapa yang berwudhu dan menyempurnakan wudhunya, kemudian dia (pergi ke masjid) untuk menunaikan Jum‘at, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jum‘at itu dan hari Jum‘at berikutnya dan ditambah tiga hari lagi. Dan sesiapa yang bermain-main dengan anak-anak batu (ketika khutbah) telah berbuat sia-sia”.

(Hadis riwayat Muslim)

“Apabila datang hari Jum‘at, maka setiap pintu masjid ada Malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut urutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah). Perumpamaan orang yang hadir ke masjid lebih awal adalah bagaikan orang yang menyembelih hadyi (korban) seekor unta, kemudian seperti menyembelih seekor sapi, kemudian seperti menyembelih seekor kambing, kemudian seperti menyembelih seekor ayam, hinggalah seterusnya siapa yang lewat lagi, maka pahalanya sedikit seperti sebiji telur. Selepas itu mulalah malaikat menggulung buku catitannya, iaitu waktu khatib naik ke atas mimbar”.

(Hadis riwayat Muslim)

*************************************

Ntah ke brp kalinya pegi mito utk renew visa baru2 ni, sementara menunggu turn sy shoot gmbr budak ni kat tepi jalan tu..patutnya pokok sakura disepanjang jalan tu tapi awal sgt pulak pegi…zannen..

Rambut Falah dah panjang balik..nak potong ke tanak..sayang pun ada..nak tunggu pjg balik bukan main lama..kalau potong kena masa dia tdo, kalau tak habis lah copet sana copet sini, akhirnya kena cukur botak mcm hari tu ..walid ckp mcm rambut The Beetles dah jadinya..sbb tutup telinga cam tu hehe


BAru2 ni kelopak mata Umar luka sbb kena tolak ngan Falah..kelopak mata terkena bucu kerusi..alhamdulillah tak kena mata betul2..huhu


Umar ok dah skrg..cuma ada parut sket..

Adik kecik lagi tak reti lagi cara betul nak main..maafkan lah adik ye..Walaupun Adik salu buli Umar, Umar tetap sayang adik kan kan hehe=)

Plum Blossom in Tsukuba Univ

Not the best time to shoot these flowers..too early actually but I can’t help really miss “my babies” already=)


Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw, “Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram”.

(H.R. Muslim)

Keterangan
Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin harta kekayaan. Mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.

Berhati2 lah dgn pelbagai cara mendapatkan wang yg ditawarkan di zaman skrg..

30……

Pertama sekali, sy nak ajak kawan2 semua utk mendoakan keselamatan saudara2 kita di Egypt sana.. Saya simpati pada mereka, tapi saya yakin ada byk hikmah disebalik semua yg berlaku ini…

Selamat tahun baru juga saya ucapkan pd kawan2 yg berbangsa cina..

Alhamdulillah hari ini 5 Feb saya dah masuk usia 30. Masa saya lahir dulu kebetulan masa tu pun CNY. Syukur masih diberi peluang oleh Allah utk menghirup udara segar atas muka bumi ini, syukur diberi kesihatan olehNya, syukur kerana masih diberi peluang utk melihat wajah manis suami & wajah comel anak2..syukur dgn segala nikmat yg Allah kurniakan sehingga hari ini alhamdulillah ..

Terima kasih yg tak terhingga saya ucapkan pada mama & papa yg melahirkan & membesarkan saya…smg Allah mengampunkan dosa mereka sebagaimana mereka telah melahirkan & membesarkan saya dr kecil hingga dewasa.

Terima kasih juga pada suami yg menemani hidup saya sejak 6 tahun yg lalu…alhamdulillah..walaupun begitu, baru 6 tahun..perjalanan masih jauh..smg Allah kurniakan kesabaran pada kita utk menghadapi cabaran yg mendatang..

Seperti tak percaya dah masuk angka 30.MasyaAllah. Sebenarnya takut, makin meningkat usia makin hampir diri kita kepada kematian..:(

Hari ini jugak adik ke3 saya akan bernikah di Johor..sedih tak dapat hadir semua majlis pernikahan & persandingan semua adik saya…:( Apa2 pun saya doakan majlis berjalan lancar semuanya..

Tahun ni juga bulan May kami sekeluarga akan pulang ke Msia, for good insyaAllah..setelah hampir 10 tahun merantau di bumi matahari terbit ni..akhirnya tiba masanya utk pulang ke tanahair tercinta…

=========================

Saya nak share satu nasihat berguna dr prof muhaya ni..katanya sedeqah boleh mengelak bala…. Dalam beg kalau boleh selalu sediakan wang kecil atau minuman botol atau makanan utk diberi kpd golongan yg kita nampak susah spt pencuci tandas, pak guard , peminta sedeqah dll.

lagi satu katanya, kalau kita rasa ada bala yg menimpa keluarga/ diri kita, cth kecurian, byk bebanan hutang, anak2 yg tak “menjadi”, hidup tak bahagia walaupun ada duit..check macam mana hubungan kita dgn Allah. Check solat kita adakah sempurna. Check rezeki kita adakah disalurkan ke jalan yg betul, check dr mana hasil rezeki kita.

Semoga bermanfaat =)

===========================

Tak habis lagi dgn gambar autumn..actually blog saya ni macam album saya..bila boring2 saya akan telek balik gmbr2 kat sini..Gmbr pun jarang cuci dah skrg..almaklumlah zaman digital kan. Gmbr jalan2 dalam Tsukuba university dgn parents =)

Laluan berapi..subhanallah, jalan ni sgt cantik masa ni..pokok semua jadi warna orange mcm api!

Dalam area Tsukuba University, antara top u di Jepun..sape2 nak sambung study di sini sgt2lah di alu2kan. Kawasan yang tenang, jauh dr hiruk pikuk bandar..Dalam 1 jam je dr Tokyo=)

Favourite subject saya, utk photography..balik Msia mana nak carik daun2 nih..huhuhu..tapi insyaAllah keindahan alam ciptaan Allah ni di mana2 saja..bukan di Jepun aje kan =)

Yang ada gambau saya tu mak saya lah yg amik tu..katanya segan sbb asyik gambar dia je kena ambik..terer jugak dia guna dslr saya tu hehe..well done mama =)

My beloved mama..suka betul dia dgn daun2 yg warna warni tu..sama cam saya gak..siap kutip utk dibawa balik sebagai souvenir lagi hehe

Ok ni last, sorry byk benau gambau..huhu…
gmbr saya dgn daun bawah ni mama saya amik…my fav shot 😉

Sekian terima kasih wassalamualaikum 😉

Showa Kinen Park & Tokyo Tower, Tokyo / Orang2 yang didoakan malaikat

Antara tempat cun yg kami lawat masa autumn hari tu..tempat ni mmg famous dgn pokok ginko nya..sangat cantik..subhanallah..



=========================================================================

Orang – orang yang didoakan oleh para malaikat :

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Rasulullah Sallallahualaihiwassalam bersabda, “Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa ‘Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci”. (Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu shalat.
Rasulullah Sallallahualaihiwassalam bersabda, “Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia’” (Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah radiyallahuanhu, Shahih Muslim no. 469)

3. Orang yang berada di shaf terdepan di dalam shalat berjamaah.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang – orang) yang berada pada shaf – shaf terdepan” (Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra’ bin ‘Azib ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)

4. Orang menyambung shaf pada sholat berjamaah (tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalam shaf).
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang – orang yang menyambung shaf – shaf” (Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272)

5. Malaikat mengucapkan ‘Amin’ ketika Imam selesai membaca Al Fatihah
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Jika seorang Imam membaca ‘ghairil maghdhuubi ‘alaihim waladh dhaalinn’, maka ucapkanlah oleh kalian ‘aamiin’, karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu”. (Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah radiyallahuanu, Shahih Bukhari no. 782)

6. Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, ” Para malaikat akan selalu bershalawat ( berdoa ) kepada salah satu di antara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, ‘Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia’” (Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini)

7. Orang yang melakukan shalat shubuh dan ‘ashar secara berjama’ah.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, ” Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat ‘ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat ‘ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, ‘Bagaimana kalian meninggalkan hambaku?’, mereka menjawab, ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat’” (Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir)

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa diketahui orang yang didoakan itu.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata ‘aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan’” (Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda’ radiyallahuanhu, Shahih Muslim no. 2733)

9. Orang – orang yang berinfak.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak’. Dan lainnya berkata, ‘Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit’” (Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

10. Orang yang sedang makan sahur.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat (berdoa ) kepada orang – orang yang sedang makan sahur” Insya Allah termasuk disaat sahur untuk puasa “sunnah” (Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar radiyallahuanhu, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

11. Orang yang sedang menjenguk orang sakit.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh” (Imam Ahmad meriwayatkan dari ‘Ali bin Abi Thalib ra., Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar, “Sanadnya shahih”)

12. Seseorang yang sedang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.
Rasulullah Sallallahualaiwassalm bersabda, “Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain” (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

————————