Apa itu Unit Trust


Ramai yang masih tak faham..

Apa tu Unit Trust?

Shortform unit trust ni UT. Dalam bahasa Melaýu  disebut Unit Amanah.

Unit Trust ni konsep dia adalah simpan dan labur untuk jangka masa panjang. Jadi ia bukan skim cepat kaya yang menjanjikan untung segera ya.
Secara umum unit trust ada 3 objektif.
1. Untuk bina dana persaraan (guna EPF atau CASH)

2. Untuk bina dana pendidikan untuk anak2.

3. Untuk bina dana haji
+++++++++++++++++++++
DANA PERSARAAN tujuannya Supaya kita tak perlu terus kerja selepas umur 55 atau umur persaraan yg dipilih. 

Manfaat:
Ada income bulanan utk hidup tanpa kerja sehingga kita tinggalkn dunia ini
Bagaimana nak bina?

Buat simpanan bulanan.
Cth:

RM710 sebulan selama 30thn

Dapat kumpul RM1juta pada 55thn.
Jumlah simpanan hanya RM255,600 tapi pulangan jadi RM1juta
Kemudian RM1juta dapat hasilkan wang pencen RM7,000 sebulan.
Nampak mcm RM7k banyak. Tapi 30 thn akan datang sikit saja sebenarnya..sebab apa? Sebab inflasi lah..tapi..baik ada dari tak ada langsung kan?
++++++++++++++++++++++++++++++++++
DANA PENDIDIKAN
Objektif:
Kumpulkan wang untuk pendidikan anak2 kita.
Manfaat:
Tak perlu risau masa anak dah capai umur 18 tahun. Boleh guna duit yg dikumpul. Mungkin RM100k atau RM 60k ikut keperluan
Bagaimana nak bina?
Simpan RM177 sebulan utk 15 tahun dapat jana RM60k

.

.

.

.

+++++++++++++++++
DANA HAJI
Objektif:
Pergi haji dgn pakej spy dpt cepat sikit. Syarat dah daftar haji di TH.

Sasaran RM30,000
Manfaat:
InsyaAllah boleh awalkan sikit tempoh menunggu.
Bagaimana nak bina:
Simpan RM166 sebulan selama 10 tahun. Dapat jana RM30,000

.

.

.

.

++++++++++++++++++++++++++++++++++
Secara keseluruhannya. 
Proses penyimpanan dalam unit trust ini mendisiplinkan kita untuk menabung dan membantu mencapai matlamat kewangan seperti persaraan, pendidikan dan haji.
Ia juga dapat melawan kadar inflasi  yang menyebabkan nilai wang turun.
Haslia Hassan

014-5281089

Unit Trust Consultant

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s