Pelaburan Saham Lebih Baik?


Semasa saya buka booth untuk promosi Unit Trust, ada juga orang yang datang pada saya dan cakap

Unit Trust ni slow lah, baik trade sendiri main saham..

Ehe..saya tak argue lah, mmg betul dia cakap, kalau betul2 ada modal lebih, hutang pun takdak, duit hanguih 100% pun tak rasa apa, ok no problem go on lah trade saham🙂

Generally Unit Trust ni lebih kurang saja dengan saham, cuma UT ni kita serahkan kepada fund manager yang berpengalaman untuk trading mewakili pelabur. Dan bila kita invest dalam UT kita akan masukkan duit kita ke dalam fund, di mana satu fund tu biasanya akan melabur ke lebih daripada 10 syarikat, jadi risiko kita tak besar macam trading sendiri.

bigstock-Silhouette-of-Stock-Market-Dis-62230052-1940x1339

Sebenarnya UT ni adalah tempat simpanan + pelaburan alternatif selain daripada ASB dan Tabung Haji. Kita tak boleh sama kan saham dengan Unit trust. Untuk matlamat kewangan jangka panjang seperti persaraan dan pendidikan anak yang masih kecil, adalah lebih sesuai kita letak duit dalam UT berbanding Tabung Haji dan ASB disebabkan potensi pulangan yang lebih baik.

Kalau agak2 nak pakai duit cepat, contoh nak beli rumah dalam masa 2 tahun lagi, maka simpan lah di Tabung Haji atau ASB (kalau anda yakin dgn ASB lah, saya tak letak sebab tak yakin).

Lepas dah bagi2 simpanan kita tu dalam TH, ASB dan UT, emergency fund pun dah secure 3-6 bulan kos sara hidup pun dah secure, tiba2 dapat durian runtuh contohnya bonus dari syarikat tempat kerja atau harta pusaka, maka wang tu boleh lah digunakan untuk main saham. Kalau boleh selesaikan dulu hutang2 dengan orang atau hutang2 personal loan/kad kredit yang tinggi interestnya. Ada lebih tu kita boleh trade saham.

Saya sendiri pun tak pernah trade saham, memandangkan portfolio saya dah ada hampir semua pelaburan, minat juga sebenarnya untuk trade saham cuma belum ready. Saya ingat bila dah ready saya nak grab ebook ni untuk belajar mcm mana nak trade saham. Lagi pun ada 30 hari money back guarantee, lepas baca ebook tu kalau tak puas hati atau susah sgt nak ikut, kita boleh minta refund dalam masa 30 hari. Kalau anda dah beli ebook ni bagitahu lah saya mcm mana isi kandungannya, ya?

Leave a Reply

