Kita akan ditanya nanti…


Gambar Umar plak,,kat Doho Park juga, semua gambar ada peace..sbb masa ni dia mmg ada mood utk bergambar, siap dia yg suruh saya amik gmbr dia =)

Kat Jepun ni byk betul taman2 diorg sediakan utk orang ramai luangkan masa bersama keluarga..bersih , cantik. tapi dalam byk2 park yg saya pegi saya paling tertarik dgn satu park dekat Fukushima yg saya pergi baru2 ni..permainan byk & kalerful, comel2 lak tu.. dapat amik gambar budak2 mmg best kat situ..Kalau kat Msia sebelum saya datang Japan ni, rasanya tak byk taman2 besar camni, tak tahu lah skrg,,harapnya dah banyak..dulu masa kecik2, nak main kat padang kat rumah pun takut sbb byk anjing liar..kena kejar ngan sekumpulan anjing pun pernah, ngeri bila teringat kisah masa kecik dulu ..kat Jpn ni anjing liar takde, semuanya anjing yg dibela..najis anjing pun takde sbb tuan anjing biasanya akan kutip najis anjing masing2 & bawak balik rumah..kalau diorg nak biar je diorg boleh je buat bodoh biarkan najis anjing diorg tu merata2, tapi sbb ada kesedaran civic utk jaga kebersihan, diorg buat lah apa yg patut utk kemudahan & keselesaan pengguna2 taman yg lain.. camtu lah org jepun ni..dia akan fikir utk kepentingan pengguna2 lain..

Cuma ada satu tu pengalaman pahit masa berpicnic dengan kawan kat tepi sungai masa summer yg lepas, anjing tu dilepaskan & dibiarkan lari2 dan dtg kearah kawan yg sedang solat di situ..lalu terpaksa lah disamak sejadah & bahagian badan yg kena, itu pun tuan anjing tu bukan Jepun tapi org foreigner juga, kalau tak silap dr Brazil. Kalau ikutkan hati yg marah nak je pukul anjing tu tapi kawan yg tgh solat tu ckp ” eh mana boleh sakitkan anjing tu, dia tak salah, yg salah tuan dia gi lepaskan..”..oh insaf sekejap saya..betul juga kata2nya..itu lah kalau org perempuan ni biasanya kurang rasional bila marah, org laki akan berfikir panjang dulu ..

Kali ni nak share satu video yg sangat menyentuh hati bagi saya….membuatkan saya terfikir apa yg saya dah buat utk bantu org bukan Islam mengenali Islam…kita semua akan ditanya nnt apakah usaha kita dalam menyeru manusia kepada Islam…saya tengok video ni sampai habis 2 kali…kata2 dr seorang student dia yg belum masuk Islam (di awal video kedua di bawah) membuatkan saya gementar sikit.. tersentuh sampai menangis tgk semangat CHinese Muslim ni dalam berdakwah..masyaAllah..insyaAllah aman lah dia di akhirat sana sbb berusaha menyambung usaha Nabi SAW dlm menyebarkan Islam…student2 dia pun sgt semangat nak belajar tentang Islam..di kala mereka sedang dahaga ilmu tentang Islam, anak2 muda di msia pula nampaknya semakin menjauhi Islam..nauzubillah..

kalau ada masa tengok ya..

2 thoughts on “Kita akan ditanya nanti…

  1. Salam,

    Cuba check kalo anjing kering, pernah dgr tak perlu samak unless basah.

    Akak pun kadang2 nayamu sgt dgn jepun cam ne nk dakwah kat derang. Tp bila fikir2 btul2, Allah dah bg peluang dgn berjumpa dgn org Islam sendiri.Terpulang pada honnin utk handan.

    But, kita sbg umat Islam cuma mampu bg teladan yg baik shj. Kalo ditanya baru dijawab. Tp btul kata Liya, kita tak tau kalo di akhirat nanti akan disoal atau tak.

    Kalo boleh, nk je kakeru maho supaya diorang ni masuk Islam.

    1. salam kak emi, sori lmbt reply…baru perasan komen akak..saya pernah dgr pasal tak perlu samak kalau tgn kering & bulu anjing pun kering..tapi tak sure sumbernya dr mana…kalau jumpa nnt saya inform insyaAllah..

      tu lah kan..kalau boleh nak je kameru maho diorg kan..:(

Leave a Reply

