Resipi: Bala Hesyam


Kali ni resipi kuih Bala Hesyam..sejenis dessert dr Egypt. Terima kasih Kak Fahah tlg tanyakan resipi dgn Sister Nermeen. Kirim salam saya dgn dia ye:)

Dessert ni sgt manis, saya buat 2/3 dr resipi ni dpt satu besen kecil kuih ni, 2 hari je habis saya n fendi makan..anak2 pun suka. Disbbkan sgt manis, saya kurangkan sikit jumlah gula dan air tu. Husband saya cakap, balik Msia jual kat Kelantan ni mesti laku, tapi kena tukar nama jadi “Bala Gop@l” ke, “Bala Krishn@n” ke, nnt org Mesir ckp tiru resipi diorg plak..hehehe

Bala Hesyam- Egypt Dessert

Bala Hesyam- Egypt Dessert

Saya copy paste aje dr email Kak Farhah ni:)

bahan-bahan doh
1. 1 cawan air
2. 1/4 cawan minyak
3. 3 biji telur-(sy guna 2 telur saiz L je)
4. 1 1/2 cawan tepung (sy letaj 1 3/4 cwn, sbb lebih prefer kuih tu keras sikit)
5. 1 sudu kecil esen vanilla

cara-cara
1. didihkan air dan minyak..bila dah mendidih padamkan api dan masukkan tepung, kacau sampai doh terbentuk lembut dengan hand mixer (bukan electric mixer yer)
2. lepas tu masukkan telur sebiji2..kacau betul2 sampai sebati
3.masukkan sedikit esen vanilla
4.masukkan doh dlm piping bag with star shape
5.goreng dlm minyak yg banyak

bahan-bahan sirap gula
1. 2 cawan air
2. 2 cawan gula

cara-cara
1. masak campuran gula dan air atas api selama lebih kurang 10 minit
2. tunggu hingga suam then boleh la mix kan dgn kuih td
3.simpan dulu dalam fridge b4 dihidang

Hmm..rasa nak buat lagi esok lusa ni:)

2 thoughts on “Resipi: Bala Hesyam

Leave a Reply

